onsdag 25 mars 2009

Vårfrudagen...

...då vankas det våfflor! Hur gott är inte det?! Varma våfflor med vaniljglass å hjortronsylt..mmm. Tyvärr är det nåt som iaf jag äter alldelse för sällan. I Norge däremot då åt jag våfflor titt som tätt, å tillslut lärde jag mig även att äta dem med brunost.. ;o)

Å till efterrätt åts det lite chokladbollar. Receptet till dem hittade jag förra veckan på allt om mat, smalbollar heter de. Eftersom jag är en gottegris av STORA mått tänkte jag att det var lika bra att testa det lite nyttigare alternativet...
Vad jag tycker då? Jaae som vanligt är det så att orginalet oftast är bäst. Men de är absolut inte äckliga! Det är en strykande åtgång på dem här hemma.. ;o) Men enligt mig är de lite kompakta å väldigt mycket kakaosmak. Men det borde gå att ändra lite i receptet till en annan gång ;o)

Smalbollar

3 dl havregryn

1,5 dl kakao

4 msk strösocker

1,5 tsk vaniljsocker

1 krm salt

1 dl kesella, lätt

2 msk vatten

Gör så här: Rör ihop ingredienserna. Rör sist i kesellan och vattnet. Forma till bollar och låt dem sedan stelna i kylen.


3 kommentarer:

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Färjestad till final du! ;)

Allt bra med dig annars?! :)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det gick ju fint, rakt till Final!
Har förstått att du gillar hockey.
Jag kollar lite, och samtidigt gör jag ngt annat.....
Dina smalbollar skulle jag behöva nu, kommer och visa ett chokladgodis-recept imorgon. Och det var alldeles för gott.
Ha en bra torsdag
Kram till dig
AnnaMaria

Hon med klackarna sa...

Zuzibuz: Jo bara bra med mig, fullt upp bara.. Jo de pojkarna de kan de ;O) Jag hoppas att det går bra för dem i finalerna åxå.

Ett rött monogram: Jo hockey är kul! Är uppvuxen med det. Men är med veteten om att många i min omgivning tycker at jag är ganska jobbig när jag pratar hockey.. det är grabbar som ska göar det. Men det skiter jag i! ;o) Tycker det är kul iaf.