torsdag 12 mars 2009

Skördetid!

För inte så många dagar sedan kunde jag skörda lite frukt i köksfönstret.

En av frukterna från mitt kumquats-träd hade lossnat å trillat ner på golvet. Troligtvis hade sedan svansbarnen spelat lite fotboll med frukten för den var lite skamfilad..

Men jag kände att jag var tvungen att stilla min nyfikenhet... Gick den att äta? Tveksamt å försiktigt skalade jag frukten.. luktade.. funderade... å så tog jag mod till mig å smakade!

Surt, jättesurt, hade nästan förväntat mig att den skulle vara surare.. Men jag åt upp hela å lever fortfarande! ;o) Så nog gick den att äta alltid t.o.m när den är "egenodlad" i köksfönstret här uppe i kalla Norden. Å ska jag vara riktigt ärlig så var det ju faktiskt ett citronträd som jag helst ville ha! ;o)

Kikade på trädet tidigare idag. Ytterligare 2 frukter är på gång att få rätt färg, så snart kan jag dra på "smilbanden" ordentligt igen... Men nu har det varit lite mer sol så de kanske är aningens mildare i smaken.. ;o)

3 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Häftigt att det bär frukt här i mörka norden.
Ja vilket upp och ner väder vi har, ena dagen sol och barmark dan efter snö och idag duggregn.
Ser bra ut för Färjesta´ kul.
Kram:)

Ps. håller på att provar mig runt i kamera världen.

Vit Gladiolus sa...

Heeeej!
Jag har en snölykta till dig hos mig...
Kraaaaam

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den trivs i ditt fönster, kul att du åt upp den! Jag skulle också vilja ha ett citronträd, det är mkt växter man börjar fantisera om nu inför varmare tider.
Ha en bra helg
Kram till dig
AnnaMaria