måndag 15 december 2008

Pepparkaks cupcakes

Bakade en ny sorts cupcakes förra veckan, pepparkaksmuffins. Mmmmm. Gottegris som jag är var jag bara tvungen att testa receptet. I helgen bjöds de på å de fick positivt mottagande av försökskaninerna. ;o)
Det enda jag själv inte blev nöjd med var toppingen, den blev alldeles för rinnande... Försökte att få den lite fastare genom att smula ner pepparkakor i den men det hjälpte inte mycket.. Det enda som jag kan komma på som var annorlunda, mot när jag gjort det tidigare, var att jag hade Light Philadelphia istället för vanlig Philadelphia.. (Har användt mig av frysta bär tidigare åxå).
Någon som läser det här som har något förslag på åtgärd, eller en annan topping??
Receptet kommer här:
4,5 - 5 dl vetemjöl
3 dl strösocker
3 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk malda nejlikor
2 dl mjölk
150 g smält smör
Blanda först alla torra ingredienser och häll sedan i mjölken. Sist häller du i det smälta smöret.
Fyll muffinsformarna till drygt hälften å grädda i 200 grader i 15 minuter.
(Det där kan säkert ni redan men jag som inte är storbagare behöver "riktlinjer" att följa.. ;o))
Topping
100 gr philadelphia ost
1 dl florsocker
Lingon efter behag. Jag använde frysta som jag mosade lite efter att jag hade "vattnat" ur dem lite..
Sedan satte jag några hela lingon på toppen tillsammans med nån pepparkaksbit!
Å trots att toppingen som sagt var lite för lös så var de smaskens! ;o)
(Receptet ovan är ursprungligen från Blixmans blogg)

1 kommentar:

Vit Gladiolus sa...

HalloJ!!!!
Du de ser otroligt goa ut de där!!!
Skickar du en på posten till mig!!

Du var liggr den där butiken! I Karlstad eller? !

Ha det så bra!!
Kraaaammmm