söndag 7 juni 2009

Mitt lilla "Leila-moment"...

..från i onsdagskväll gjorde ett kärt återbesök under dagen idag! Blir ALLTID så baksugen när jag ser hennes program på onsdagskvällarna.. Men vid halv tiotiden ställer jag mig inte å bakar.

Oj, så det såg ut i köket när det var över!... Så ser det aldrig ut när Leila är klar med sitt "stök" i tv-rutan.. ;o)

Jag fick iaf ett ryck å tog om hand rabarbern jag fick med mig från päronen. ÄLSKAR Rabarber!!! Så himla gott!
(Å här kommer för omväxlingsskull lite bilder! Tröttnat på att köra bildlöst, så just nu är det den gamla datorn som har kontakt med omvärlden..)
De vägdes å sköljdes...
..hackades i småbitar...
..hivades ner i grytan där de fick koka en stund...
..Under tiden värmdes glasburkarna jag tiggt till mig av mamsen..
Varför ska burkarna va varma egentligen? Marmeladen ska ju ändå svalna innan man häller den i burkarna.. så ingen risk för "sprickbildning" tycker jag..

Å tillsist så hamnade endel rabarbermarmelad på några rostmackor. Mmmm så gott! Säger bara mumsfillibabba!

Faktiskt så "slängde jag ihop" en rabarberpaj idag åxå. Verkligen inte dumt det heller! Men rabarbermarmeladen kan faktiskt nästan mäta sig med den. Mmm mätt som en plätt blev jag iaf under dagen.

Tusen tack för tipset å hjälpen AnnaMaria!

3 kommentarer:

P sa...

Mmmm så gott! Jag vill med få inspiration, men när det gäller sådant så blir det bara: "Om jag skulle ta och göra...." :) Kram!

Marie//Tekla Maräng sa...

Så gott det ser ut...
har aldrig provat att göra marmelad men det lät gott.
Kram.

Hon med klackarna sa...

P: det är där det oftast brukar sluta för min del åxå. Men ibland får jag "små ryck" å då händer det saker, även när det gäller matlagning å bakande.

Marie: Å så enkelt det var! Färdigt på en kvart ungefär.. Sånt gillar jag! ;o)

Kram på er!