torsdag 28 maj 2009

Hoppsan!

Jag som tycker att blombilder är bland de tråkigaste å mest intetsägande bilderna som finns... Ja, jag har kommit på att jag själv fotar hur mycket blommor som helst. Hm, hur går det ihop egentligen? Att fota blommorna är kul men att titta på de färdiga bilderna, ja just det ger mig nästan ingenting.... Det är nästan en större ekvation än värsta mattegåtan!

Ytterligare en blombild. Värmlands landskapsblomma: Skogsstjärna.

För övrigt enda blomman jag vet även vad den heter på latin, nämligen Trientalis europea. Det ni!

Å hur kommer det sig att jag vet detta då? Jo, för att under bilden av blomman på mjölkförpackningarna stod den informationen. Å på mjölkförpackningarna satt jag å läste varje dag, flera gånger om dagen, under hela min uppväxt! Jag är glad att det är den infon som valde att fastna i minnet så att det inte var näringsinnehållet i mjölken eller nåt annat "intetsägande"..... ;o)

Men vore jag ung i dag skulle jag inte lära mig samma sak. För mjölkförpackningarna har bytt utseende. De är mycket, mycket tråkigare idag å det finns nästan inget att läsa... Suck. Det var annat på Värmlands Mejeriers tid! ;o)

Man ska verkligen inte underskatta det man lär sig genom att läsa.. Vem har inte lärt sig den finska meningen "Ei saa peitä" eller "ovnen må ikke overdekkes"? ;o) Ett tag hade jag även full koll på vad handkräm hette på finska, eftersom handkrämstuben stod på tvättstället... Men tyvärr blev jag väldigt osäker på stavningen just nu..

Mycket svammel å oviktigt vetande. Men det var vad som korsade mina tankar ikväll... ;o)

3 kommentarer:

Glas och Klorid sa...

Skogsstjärna kallade vi hembränt när jag bodde i Årjäng. Va det lokalt tro eller.......?

P sa...

Jag saknar ju dig på msn förstår du väl.:) Kram

Hon med klackarna sa...

Glas och Klorid: Jo det har jag åxå hört;o) Tror att det är lokalt här i Värmland. För utanför länsgränsen tror jag inte att det kallas så..

P: Har varit på msn de dagar jag har varit hemma under hela veckan. Men antagligen har vi inte varit ute samma tider ;o)