söndag 6 september 2009

I saffranskryddans tecken..

..gick min middagsbjudning i går eftermiddag/kväll. Var absolut inget som var planerat, utan det "bara blev så".. Saffran är ju såå gott! ;o)

Jag bjöd iaf på fisksoppa med saffran å tomat. Passade bra igår då det var lite höstlikt ute utan att för den delen va höstrusk. Lite ovant för att va början av september. Runt min födelsedag brukar det annars vara ganska fina höstdagar.




Passade på att duka med mitt "finporslin" åxå. Kul att fixa lite x-a med dukningen, eftersom det inte är nåt jag gör annars till vardags. Men så högtidligt så att det kom på en duk på bordet nej det var det inte ;o) Egentligen berodde det mest på att jag inte hann att stryka nån... Prioriterade en stund på stan med några vänninnor istället.

Istället för tårta hade jag gjort Saffranspannkaka, det tycker jag mycket bättre om. Den var lika god idag med en klick grädde å Salmbärssylt. Mums! Mäktigt men gott. Men idag användes vardagsporslinet istället..

Som tur var så var mina middagsgäster åxå sportintresserade då det visades både hockey å fotboll i bakgrunden. ;o) Givetvis blev det enheldel sportprat åxå. I hockeyn gick det ju inte så bra för Sverige utan blev förlust mot tjeckerna. Bättre gick det i fotbollen. Som tur var! Vilken härlig känsla det var när Zlatan satte 2-1 målet!! Det var svenskarna verkligen värda!Jublades lite varstans här i huset då. (Men vi gick inte så långt som en granne som brännde av ett par raketer.. Det gick bra, de orsakade inga skador.) Skönt att drömmen om VM fortfarande lever ;o)


Måste bara visa den fina buketten jag fick åxå. Jag är lite svag för dessa nyanser. Vit/gul/lime/grön. Sen är det så trevligt att få snittblommor, inget som jag annars brukar kosta på mig själv så ofta. Men oj vad trevligt det är att få!!



3 kommentarer:

Glas och Klorid sa...

Har du fyllt år! Fattar jag rätt trög som jag är.......GRATTIS!

/Thomas

Vit Gladiolus sa...

Åhhh vad gött det ser ut! Recept tack! :=)

Fick du sms:et?

Kram Å grattis!

Hon med klackarna sa...

Glas och klorid: Jopp jag har fyllt år ;o) Tack för gratulationen!

Zinkbaljan: Jo det var gott! Antar att det är soppreceptet du vill ha, för saffranspannkakan har du ju redan fått..
Fick sms:et, men igår var det ganska hektiskt å idag hade fallit ur minnet..

Kram till er båda!